Hoe moeilijk kun je het maken?
Waarom gebruiken wetenschappers zulke ingewikkelde taal? Daar zijn wel een paar goede redenen voor. Zo is het heel precies en kun je het maar op één manier interpreteren. Met deze oefening gaan leerlingen van dagelijks naar academisch taalgebruik en vice versa.
- Nederlands, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer, Economie / M&O, Biologie, Scheikunde, Natuurkunde
- 4 vwo, 5 vwo, 6 vwo
- Leesvaardigheid, Schrijfvaardigheid, Woordenschat
- Deel van een les
- Kennis verwerven over academisch taalgebruik: van DAT naar CAT.
- Inzicht krijgen in het nut van de precisie van academisch taalgebruik.
De opdracht bestaat uit twee delen van elk 15-20 minuten die je achter elkaar of los van elkaar kunt gebruiken. In het eerste deel bepalen leerlingen welke zinnen in gewone taal en in academische taal bij elkaar horen. In het tweede deel zetten de leerlingen een aantal academisch geformuleerde zinnen om in taal die iedereen begrijpt.