Raad het woord
Hoe kun je ervoor zorgen dat de leerlingen moeilijke woorden en belangrijke begrippen uit een tekst beter begrijpen en onthouden? Deze werkvorm kan worden ingezet als raadspel bij Nederlands maar is ook geschikt voor andere vakken en talen, bijvoorbeeld om de leerlingen te laten oefenen met begrippen uit een tekst uit het geschiedenisboek of een leestekst bij maatschappijleer.
- Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Duits, Maatschappijleer, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie / M&O
- 4 vwo, 5 vwo, 6 vwo
- Woordenschat, Leesvaardigheid
- Deel van een les
- Leerlingen leren om moeilijke woorden en nieuwe begrippen te definiëren.
- Leerlingen leren om een omschrijving te geven van moeilijke woorden en nieuwe begrippen, al dan niet door het gebruik van synoniemen.
Je werkt met een zelfgekozen tekst, bijvoorbeeld uit een methode of leergang. Leerlingen vormen groepjes en krijgen elk één of meerdere alinea’s toegewezen. Uit deze alinea’s kiezen ze drie moeilijke woorden of uitdrukkingen. Bij elk woord bedenken ze een synoniem, definitie of omschrijving. Om de beurt lezen ze hun omschrijvingen voor, terwijl de andere leerlingen proberen te raden welk woord bedoeld wordt. Voor elk goed geraden woord krijgen zowel de omschrijver als de rader een punt.
Wil je extra uitdaging toevoegen? Dan is er de blufvariant: leerlingen mogen één onzindefinitie verzinnen. Dat maakt het spel spannender en zorgt voor meer discussie en plezier.
Aan het eind wint uiteraard de leerling met de meeste punten.